Implementing a treatment model for personality disordered adolescents: successes, failures and recommendations
• |
In 2008 begon de Viersprong een innovatief behandelprogramma voor adolescenten met ernstige persoonlijkheidsstoornissen, gebaseerd
op Mentalization-based treatment (MBT). Het experiment kende uiteindelijk een hoge prijs: hoog ziekteverzuim, groot personeelsverloop, tijdelijke inperking
van het programma, hoge kosten voor de organisatie, ontevreden cliënten, negatieve pers en uiteindelijk het afbouwen van de
klinische MBT-A-variant. In dit artikel analyseren we de factoren die hebben bijgedragen aan de implementatieproblemen. Op
basis van deze analyse doen wij een reeks aanbevelingen waarvan de belangrijkste het ontwikkelen van een kwaliteitssysteem
voor complexe implementaties is.
|
Confrontation in forensic therapy with intellectually disabled sexual offenders. Applying movies to remain above suspicion
and beyond risk
Els Van Daele Kim Gykiere
• |
We describe two ways of confrontation that are useful in forensic therapy for intellectually disabled sexual offenders. This
confrontation brings about a dialogue between the mentally disabled offender, other group members and the therapist(s). Thus
they help each other to be aware of offending impulses and to manage risk situations. By discussing various aspects of sexual
abusive behaviour and how the abuse effects other people, the group members support each other in their aspiration to live
a worthy and meaningful life.
|
What does the doctor feel? The psychotherapist as a leader of Balint groups
Quin van Dam
• |
The Balint group may help general practitioners (GP) to better understand the emotional impact of the doctor-patient relationship.
The GP learns to reflect on his emotional participation in the contact with the patient. His attitude changes from an illness
oriented to a patient oriented attitude. Using his experience of negotiating the therapeutic alliance and his knowledge of
psychopathology, the psychotherapist can contribute to the GP’s learning process. The therapist’s role in this process is
described.
|