Summaries

Tijdschrift voor Psychotherapie
© Bohn, Stafleu van Loghum 2011
10.1007/s12485-011-0033-2
Summaries

Joost Hutsebaut1, Dawn Bales1, Marieke Kavelaars1, Jan van Gerwen1, Jan van Busschbach1 Roel Verheul1

(1) 

: 26  2011



Implementing a treatment model for personality disordered adolescents: successes, failures and recommendations
 
In 2008 begon de Viersprong een innovatief behandelprogramma voor adolescenten met ernstige persoonlijkheidsstoornissen, gebaseerd op Mentalization-based treatment (MBT). Het experiment kende uiteindelijk een hoge prijs: hoog ziekteverzuim, groot personeelsverloop, tijdelijke inperking van het programma, hoge kosten voor de organisatie, ontevreden cliënten, negatieve pers en uiteindelijk het afbouwen van de klinische MBT-A-variant. In dit artikel analyseren we de factoren die hebben bijgedragen aan de implementatieproblemen. Op basis van deze analyse doen wij een reeks aanbevelingen waarvan de belangrijkste het ontwikkelen van een kwaliteitssysteem voor complexe implementaties is.

Confrontation in forensic therapy with intellectually disabled sexual offenders. Applying movies to remain above suspicion and beyond risk

Els Van Daele Kim Gykiere

 
We describe two ways of confrontation that are useful in forensic therapy for intellectually disabled sexual offenders. This confrontation brings about a dialogue between the mentally disabled offender, other group members and the therapist(s). Thus they help each other to be aware of offending impulses and to manage risk situations. By discussing various aspects of sexual abusive behaviour and how the abuse effects other people, the group members support each other in their aspiration to live a worthy and meaningful life.

What does the doctor feel? The psychotherapist as a leader of Balint groups

Quin van Dam

 
The Balint group may help general practitioners (GP) to better understand the emotional impact of the doctor-patient relationship. The GP learns to reflect on his emotional participation in the contact with the patient. His attitude changes from an illness oriented to a patient oriented attitude. Using his experience of negotiating the therapeutic alliance and his knowledge of psychopathology, the psychotherapist can contribute to the GP’s learning process. The therapist’s role in this process is described.
Naar boven